Nieuws

Renaissance  –  Jan Bosveld

De compositie Renaissance is een driedelig werk geschreven voor groot koperensemble (3 trompetten,  4 hoorns,  3 trombones,  2  euphoniums en 2 bastuba’s).
Als de orkesten in de loop van 2011 weer gaan repeteren zal dat eerst in kleine of halve bezetting zijn. Het werk Renaissance is hier speciaal voor geschreven. Het koper van het harmonieorkest of het scherp koper van het fanfareorkest kunnen met dit werk aan de slag.  Een nieuw werk voor een nieuw begin!!

 

 

 

Fandango voor hoorn en fanfareorkest  –  Jan Bosveld

In opdracht van de stichting CRON schreef Jan Bosveld voor de Fanfare Repertoire en Netwerkdagen een solowerk voor hoorn en fanfareorkest. Het moest een aantrekkelijk en toegankelijk werk zijn,  bij uitstek geschikt voor jonge solisten met een D-diploma.
De fandango is een snelle, opzwepende Spaanse dans in een driekwartsmaat met een stuwende cadans. In deze uitvoering zitten tevens twee cadensen waarin de solist zich extra kan profileren.
Naast de begeleiding voor fanfareorkest is er ook een versie voor hoorn en harmonieorkest.

Onder “Composities Fanfareorkest/Harmonieorkest” en vervolgens “solowerken” is de solopartij te downloaden en kun je als solist meespelen met de orkestbegeleiding.

 

Covidium  –  Jan Bosveld

Covidium is een compositie voor diverse ensembles en kwam tot stand in de tijd dat het coronavirus ons leven lam legde. De titel van het werk is uiteraard een verwijzing naar het coronavirus Covid-19. 
Zoals in zoveel sectoren in onze samenleving werd het ook in de blaasmuziek letterlijk en figuurlijk stil. Medio juni 2020 gingen de repetities voorzichtig weer van start. De anderhalve meter afstand tussen de muzikanten maakten het repeteren in kleine bezetting noodzakelijk. Om deze ensembles in diverse bezettingen toch nieuwe muziek te kunnen laten spelen werd Covidium geschreven.
De compositie, met een lengte van 9.30 minuten, valt uiteen in vier delen die de verschillende aspecten van de coronacrisus verklanken.
De dreiging. In de inleiding van het werk hoort men de dreiging van een nieuw virus dat nog ver lijkt. Men ligt er nog niet wakker van want: “het zal zo’n vaart niet lopen”.
De besmetting. Als het virus sneller dan verwacht Europa bereikt neemt het aantal besmette mensen met de dag exponentieel toe. In de muziek is dat te horen door een toename van de dichtheid van noten en verderop een acceleratie van de cadans en een toename van de klanksterkte.
De gevolgen. Nederland gaat in een intelligente lock-down. We worden teruggeworpen op onszelf en betreuren de duizenden slachtoffers. Het is crisis.
De versoepelingen. Als de grootste piek in het aantal doden, ziekenhuis- en IC-opnames achter de rug is komen er periodiek versoepelingen van de crisis-maatregelen. Kortom, het leven komt weer langzaam op gang.

Het werk is er inmiddels voor de volgende bezettingen;
houtensemble (houtbezetting van het harmonieorkest)
kopersextet
klarinetkwartet
saxofoonkwartet
strijkkwartet
De individuele stemmen kunnen uiteraard naar believen worden verdubbeld mits de balans gewaarborgd blijft.

 

 

 

 

 

 

Zwei Militärmärsche  –  Richard Strauss.

De Zwei Militärmärsche, opus 57 van Richard Strauss, bestaande uit de “Militärmarsch” en de “Kriegsmarsch”,  zijn geschreven in 1906 voor symfonieorkest en opgedragen aan Keizer Wilhelm de tweede. Er is nu een bewerking van deze marsen voor zowel harmonie- als fanfareorkest. 
Moeilijkheidsgraad: 2de divisie. Prijs: € 90,-

 

 

 

Japanese Suite  –  Gustav Holst.

De Japanese Suite werd door Gustav Holst geschreven in 1915. Het werk kwam tot stand in samenspraak met Japanse choreograaf Michio Ito. Deze gaf een aantal voorstellingen in het London Coliseum, maar wilde daarbij meer Japans klinkende muziek. Ito vroeg Holst een balletsuite te schrijven en floot, volgens de overlevering, hem enige Japanse wijsjes voor. Het resultaat werd een suite met enige Japanse invloeden maar voor de rest is het vooral gewone westerse orkestmuziek.
De suite bestaat uit zes delen inclusief een prelude en een interlude.
Deel 1: Prelude: Song of the fisherman
Deel 2: Ceremonial dance
Deel 3: Dance of the marionette
Deel 4: Interlude: Song of the fisherman
Deel 5: Dance under the cherry tree
Deel 6: Finale: Dance of the wolves
Het is onbekend of de Japanse choreograaf de muziek inderdaad gebruikt heeft. De eerste concertuitvoering zou hebben plaatsgevonden tijdens de Proms in september 1919 onder leiding van Gustav Holst zelf.
Moeilijkheidsgraad: 1ste/2de divisie. Prijs: € 125,-